marlou kleve coaching mindfulness en stem

 

Compassietraining

Mindful zelfcompassietraining (MSC)

Zelfcompassie gaat over jezelf vriendelijk behandelen, zoals je dat ook doet naar een goede vriend(in) om wie je geeft. 

Maar meestal ben je harder voor jezelf dan voor anderen en zeg je harde, gemene dingen tegen jezelf. Dingen die je nooit tegen anderen zou zeggen. Onze interne criticus is sterk. Juist op momenten dat je het toch al moeilijk hebt. Een ander die een fout gemaakt heeft, of worstelt omdat dingen anders gaan die hij/zij wil, die geef je begrip en steun. Maar jezelf geef je op de kop. De prijs hiervan is dat je je nog rotter voelt. Verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid zijn vaak het werk van de innerlijke criticus.

Vriendelijkheid en mildheid kun je trainen, daar heb je tijdens de mIndfulnesstraining al ervaring mee opgedaan. De zelfcompassie training is voor iedereen die kwaliteit aan zijn/haar leven wil toevoegen en wil leren aardiger naar zichzelf (en anderen) te zijn. Het is een ideaal vervolg op de mIndfulnesstraining, helpt je om de discipline en structuur van het mediteren weer op te pakken of vast te houden en is - net als de mIndfulnesstraining - wetenschappelijk onderzocht op effectiviteit. De training bestaat uit 8 wekelijkse/twee wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een extra oefen ochtend in stilte. 

Het is ook mogelijk om deze training te volgen zonder dat je een mindfulnesstraining hebt gedaan. Neem hiervoor contact op met de trainer om te overleggen wat het beste bij je past.

Voor locatie, data en prijzen: zie agenda

Compassie Jaargroep

De compassie jaargroep is voor iedereen die de kwaliteiten van (zelf)compassie verder wil ontwikkelen en verdiepen. Kijk voor meer informatie op de pagina 'jaartrainingen'. Voor locatie, data en prijzen: zie agenda

Stilte ochtend Mindfulness & Compassie

Tijdens een stilte ochtend doe je oefeningen uit de mindfulness en zelfcompassietraining achter elkaar, in de pauzes tussendoor is het stil. Dit biedt je de gelegenheid om je beoefening te verdiepen. Bovendien is een stilte ochtend een uitnodiging om even te stoppen met rennen en tijd nemen om te zijn, niet te doen. Een eiland van rust temidden van de dagelijkse hectiek. Het programma verloopt dus grotendeels in stilte, de oefeningen worden wel begeleid zoals de bodyscan en zit/loopmeditaties. Het programma sluit af met een gezamenlijke 'mindful' lunch.

 

Voor locatie, data en prijzen: zie agenda